13 oktober 2013

En Rävsprattelgubbe till Pysselstafetten

Då är det vår tur i Pysselstafetten. Eller rättare sagt min dotters tur. För över ett halvår sen kom hon med en liten grön lapp där hon skrivit sitt namn och "...anmäld till pysselstafetten". :-)

Jag har under hela tiden fått strikta order om att inte lägga mig i för mycket, så har jag har mest fungerat som assistent, fotograf och sekreterare. :-)

Vi delar den här dagen med bloggen Hennihenni. Bloggschemat med alla pyssel på temat Pyssel med & för barn & bebis hittar ni här.

Vårt pyssel är en sprattelräv. Dottern har ritat hur den ska se ut och utifrån hennes räv har jag gjort en mall.

Du behöver
vanligt A4-papper
hårt papper (eller tunn kartong från t ex en müsliförpackning)
påsnitar/brads
snöre
blyertspenna
sudd
färgpennor, tuschpennor eller kritor
sax
limstift
nål som passar snöret
ev underlägg för att skydda bordet
mall (klicka för att ladda ner)

Gör så här
Skriv ut mallen. Lägg till egna detaljer om du vill.

Färglägg räven.

Klipp ut delarna (det behöver inte vara noggrant nu) och limma fast dem på det hårda papperet/kartongen.

Låt torka och klipp sen ut alla delar. Nu ska det klippas noggrant.

Gör hål för påsnitar och snöre i armarna, benen och kroppen. Vi hade nystanet under. Då blir det lättare att göra hål och man sticker sig inte på nålen. Sätt sedan fast armar och ben på kroppen med påsnitar/brads.

Klipp en lång bit snöre. Vi tog ca 125 cm. Trä snöret så att det blir som ett X på baksidan av figuren. Börja vid ett ben, gå diagonalt till ena axeln, sen till andra axeln och därefter diagonalt ner till andra benet.

Se till så att snörändarna är lika långa och knyt sen ihop dem. För att tråden skulle inte skulle bli så spänd att armarna och benen inte kunde sprattla, korsade vi rävens armar och ben (så att den ser lite kissnödig ut ;-) ) innan vi knöt.

Klar! Man kan göra ett litet hål i huvudet så att figuren kan hängas upp. Vår räv ville emellertid inte ha ett hål i huvudet, så den får sitta uppe med häftmassa när den inte är på sprattelhumör. :-)

Det var allt från oss. Vi hoppas att ni vill prova att göra en sprattelräv eller två. :-)

Imorgon fortsätter Pysselstafetten hos bloggarna Hannas kreativa hörna och Susannes blogg.

Är man sugen på höstpyssel tycker jag man ska ta och kika på Pysselstafett 7 som hade temat Höstmys.

8 kommentarer:

lopplisa sa...

Jättefin räv! Här är fallet från träd till äpple bevisligen kort!

maria syr och så vidare sa...

Va härligt att hon vill vara med i pysselstafetten och vilket fin räv ni gjort! Sprattelgubbar av alla de slag är ju fantastiskt roliga och "the fox" är ju onekligen på tapeten just nu :) Kram Maria

HannasHörna sa...

Jag älskar rävar. Den här ska jag nog testa att göra med min son.

Ha en fin dag!

hennihenni sa...

Väldigt rolig och söt! Duktigt pysslat och dokumenterat :)

Ninette sa...

åh, vilket härligt pyssel och vilken härlig räv! Jättefint!

Emma Pysslamer.se sa...

Vilken härlig sprattelgubbe! Bra tips med kissnödigposition :)
Måste göra...

Ellinor sa...

Vilket härligt pyssel!! Det ska testas med sonen!

kolossaltpyssligt sa...

Så fint!! Blir nånting för mig och dottern att pyssla med i höst...
Trevlig helg!!
//Petra