08 februari 2010

Vi gör fint för Alla Hjärtans Dag - enkel hjärtgirlang


Jag har pausat från tuppar, kycklingar, ägg och annat påskigt, och istället börjat göra det fint hemma inför Alla Hjärtans Dag. :-) "Göra fint" innebär i mitt fall att se över vilka girlanger som hänger uppe (även om sambon nog skulle föredra att jag tog fram dammsugaren... ;-) ).

Och jag kunde konstatera att köket behövde något nytt. Och jag ville ha många, många små hjärtan. :-)

Till min girlang använde jag bara ett rött A4-papper, röd sytråd, sax, nål och tejp.


Jag vek mitt papper - många gånger - tills jag fick små lappar som var kanske 3*4 cm. Jag klippte sen ut hjärtan på fri hand. 48 hjärtan fick jag ut från ett A4. :-)


Jag buntade sen i ihop dem 5-7 stycken och gjorde hål. Jag gjorde hålen en liten bit över hjärtats mitt, så att tyngden hamnar under tråden. Detta för att undvika att hjärtat vill svänga runt och hänga upp och ner.


Sen klippte jag till tråd. Lååååång tråd, säkert fyra meter eller mer. Och sen var det bara att sy på hjärtana. :-)

Jag tog fyra trådar och tog olika antal hjärtan på alla trådarna (8, 11, 13 och 16).


För att de färdiga trådarna inte skulle ligga och trassla ihop sig hängde jag upp dem i pysselrummet medan jag fortsatte med nästa tråd. Det blev jättefint! :-)


Och jag kunde ta några fina kort. :-)

MEN jag rekommenderar verkligen att man istället hänger upp sina trådar där girlangen SKA hänga på en gång! För det går inte att förflytta typ fyra meter tunna trådar utan att de trasslar ihop sig. Jag lovar!

Så nästa punkt för mig blev att sitta i vardagsrummet och reda ut trasslet, och det tog nog längre tid än att göra själva girlangen!!! Så skippa det steget va!? ;-)


En efter en fick jag loss trådarna och hängde då upp dem direkt där de skulle vara - i köket. :-) Och jag tejpar i princip alltid upp mina girlanger, om det inte finns färdiga spikar (men det har vi bara i sovrummet).

En fördel med att tejpa är också att det är lätt att justera längden på trådarna. (Och att flytta girlangerna!) Det är bara att dra lite försiktigt i tråden och sen trycka till tejpen igen. :-)


Tada!! Äntligen på plats! :-)


Fiiint! :-D Gardinerna har fått byta namn från julgardiner till Alla hjärtans dag-gardiner. ;-) Vi ska byta sen, men inte riktigt än. :-) Vi gillar den röda färgen och den ombonade känslan vi får i köket nu när det är så vitt och kallt ute. :-)

7 kommentarer:

Monica sa...

Åhhh va sött! Och vilken bra idé att pynta upp alla hjärtans dag! Perfekt o låta julgardinerna hänga kvar :-) Tackar för tipset! :-)
Kram kram!

Persilja sa...

Vilka snygga bilder!!!!! Så ljusa och drömska!!!! Photoshoppar du dem? Vad har du för kamera? Fina girlanger!!! Jag vet allt om trassel då flaggspelen på julgranen alltid tjorvas ihop. Jag ser också alla fina gamla möbler där vid din pysselhörna!

Ingalill sa...

Jättegulligt med hjärtan!

Retro Plants sa...

WOW.
gorgeous Stina!
that garland. . . your so crafty!
hearts, hearts everywhere!
love it <3

AnnaA sa...

Jättefint! Och vilket fint pysselrum... Sånt vill jag också ha. Nån dag! :)

Gnome-N-Birdy sa...

I just love this garland - It would be really cool to make it out of a reflective"shiny" paper to that it might catch light and make it dance across the wall :)

clara sa...

Men ååååhhhh vad jobbigt... jag trodde jag kommit på hjärtgirlangen själv.... förlåt om jag snott kredd av dej!!!! Inte alls min mening...